Avlesingsvarsel vil bli sendt som SMS fra et nummer med 14 siffer. Det er ikke et telefonnummer, men en unik kode som identifiserer slik at svaret går tilbake på rett måler. Har du flere vannmålere, vil du motta en SMS per vannmåler. Det er et målernummer i SMS-en, dette står også på vannmåleren. Dette kontrollerer at du sender inn riktig målerstand til riktig vannmåler.
Finnes ikke mobilnummer tilgjengelig vil det sendes avlesningskort via Digipost.
Du må lese av vannmåleren din uansett om du har digital eller mekanisk vannmåler.
Hvordan du skal registrere vannmåleravlesningen, avhenger om du har mottatt SMS eller avlesningskort.
- Sjekk at målernummeret stemmer med nummeret oppgitt i varselet. Nummeret finner du ovenfor telleren. Dersom målernummeret ikke stemmer eller at det oppdages andre forhold som ikke er riktig, ta kontakt med oss på epost vkm@dovre.kommune.no
- Les av og registrer målerstand som svar på SMS ‘en du mottar. Kun med tall, ikke ta med røde tall, tall bak komma eller nuller foran målerstand.
Har du registrert feil målerstand, kan du svare på SMS igjen, og det er da denne som blir gjeldende.
- Sjekk at målernummeret stemmer med nummeret oppgitt på avlesningskortet. Nummeret finner du ovenfor telleren. Dersom målernummeret ikke stemmer eller at det oppdages andre forhold som ikke er riktig, ta kontakt med oss på epost til vkm@dovre.kommune.no Eller ring på telefon 474 63 202
- På avlesningskortet finner du en kode som skal settes inn i avlesningsportalen. For å komme inn i avlesningsportalen kan du trykke på denne linken:
https://www.leseav.no/
Les av og registrer målerstanden, kun med tall, ikke ta med røde tall, tall bak komma eller nuller foran målerstand.
Du får en ny melding dersom forbruket har økt med over 10 prosent. Sjekk da at tallet er riktig lest av. Frist for årets avlesning er 31.01.2025.
Vi tar en kontroll på vannmåleravlesningene. Dersom du får en henvendelse fra oss er det ditt ansvar å melde tilbake det vi spør etter. Du vil få en faktura basert på avlesningen.