Tar grep med kassekreditt

Dovre kommune bruker erfaringer fra tidligere år, og ønsker nå å ligge i forkant ved å sikre tilgang på midlertidig likviditet.

For å sikre at både forventede og uforutsette utgifter betales innen forfall, er kommunen - som andre personer og foretak - forpliktet til å ha god betalingsevne (likviditet). Samtidig vil både inntekter og utgifter komme ujevnt gjennom året, og med store variasjoner fra måned til måned. Erfaringer fra tidligere år tilsier at det normalt er første halvår det kan komme perioder med knapp likviditet for Dovre kommunes del.

Store variasjoner

En vurdering gjort av Økonomikontoret viser at det også i år vil komme korte perioder med underskudd, på inntil tre millioner kroner de neste tre månedene. Samtidig vil det på andre tidspunkt i samme periode være inntil 16 millioner kroner i likviditetsoverskudd.

Det er erfaringene rundt disse store variasjonene - samt et likviditetsbudsjett for de neste månedene - som gjør at kommunen ønsker å ha tilgang på en kassekreditt, for å sikre at utbetalinger blir gjennomført til riktig tid. Kommunestyret blir derfor på møtet i kveld 11.03.2019 invitert til å vedta å ta opp et såkalt likviditetslån - det vil si en kassekreditt - med en ramme på ti millioner kroner.

Betalingsevnen til kommunen påvirkes gjennom året av ubrukte lånemidler, kortsiktig gjeld og fordringer, driftsresultat, samt størrelsen på fond. I 2018 vedtok kommunen å bruke 7,5 millioner kroner av fond for å sikre budsjettbalansen, og det er denne fondsbruken som nå gjør at  det vil komme korte perioder med underskudd i likviditeten.