Styrket frivillighet i Nord-Gudbrandsdal - Forprosjektet oktober 2022 – oktober 2023

Hvordan skal vi gi de unge økt trivsel og tilhørighet, og til å bli mer glad i den verden de lever i?

Representant fra frivilligheten i Lom og Skjåk løftet problemstillingen med å opprettholde mangfoldig aktivitet på frivillig basis grunnet færre fødte barn og større utfordringer med rekruttering av frivillige til verv og roller, til administrasjonen i Interkommunalt Politisk Råd Nord-Gudbrandsdal (IPR).
Dag Erik Pryhn, prosjektleder for Universitetsregion i Nord-Gudbrandsdal, tok initiativ til dialog med sentrale aktører, herunder kommuneadministrasjonene i regionen, Høgskolen i Innlandet, Innlandet Fylkeskommune og Innlandet Idrettskrets.

Formålet med prosjektet er å tenke innovativt rundt organisering, utvikling og tilrettelegging av fritidstilbud for barn og unge i kommuner og lokalsamfunn med kraftig nedgang i fødselstall, som har som konsekvens små årskull, færre barn og unge og færre frivillige. Hensikten med forprosjektet er å berede grunnen for et pilotprosjekt, der tiltak jobbet frem i forprosjektet, kan prøves ut i praksis.

Les hele rapporten HER!

Se vedlegg HER!