Spaden i jorda på Dovre ysteri

Tine-meieriet på Dovre Dovre kommune Torsdag 04. juni ble spaden offisielt satt i jorda for den nye utbyggingen ved Dovre Ysteri. Dette markerte en ny milepæl i denne fantastiske lokale bedriften sin historie, og det var tidligere meieribestyrer Odd Stigen som tok det første grepet.

Den nyere historien for ysteriet, samt det store utbyggingsprosjektet, var tema da fungerende meieribestyrer og prosjektleder for utbyggingen Erik Isum besøkte Plan-, nærings- og utviklingsutvalget tirsdag 2. juni.

Det store kvantespranget ble tatt i 1988, da strukturrasjonalisering tvang det lokale ysteriet til å tenke nytt. Daværende meieribestyrer Odd Stigen sto i spissen for en stor omlegging fra brunostproduksjon til hvitmuggost. Dette innebar full ombygging og helt nytt produksjonsutstyr og produksjonsmetoder.

Nå var tiden kommet for å reinvistere i nytt produksjonsutstyr og andre oppgraderinger av anlegget. Styret i Tine tok sin beslutning i januar.

Tine Dovre har totalt 13 ansatte og Isum framhevet at den svært dyktige arbeidsstokken er helt avgjørende for at ysteriet har en lysende framtid.

Anlegget mottar ca. 2 mill. liter melk pr. år, og dette utgjør ca. 30% av melkeproduksjonen i Dovre kommune. Det produseres årlig ca. 200 tonn hvitmuggost på anlegget, og planen er å øke denne produksjonen betydelig når det oppgraderte anlegget stor ferdig sommeren 2021.

Utbyggingsprosjektet omfatter utskifting av fyllelinje og prosessutstyr samt bl.a. et bygg på ca. 160 kvm. med garderober, sluser, lager og vaskestasjon.

Les mer her: Tine investerer på Dovre