Skytefeltet overlevert til det sivile samfunn

Forsvarsminister Frank Bakke Jensen Inge Angård 16. september 2020 er en milepæl i den lange historien om Dovrefjell. Da ble avslutningen av ryddearbeidet i Hjerkinn skytefelt markert med 2 ministre og mange prominente gjester til stede.

Det var en stolt forsvarsminister som kunne markere at forsvarets arbeid med rydding på det nærmeste er ferdig. Norgeshistoriens største naturrestaureringsprosjekt er snart i mål, 130 av de 165 kvadratkilometrene er nå nasjonalpark, som del av de store verneområdene på Dovrefjell. Resten er landskapsvernområder og biotopvernområder.

Stortinget vedtok å legge ned Hjerkinn skytefelt i 1999, og opprette Regionfelt Østlandet. Etter en omfattende felles planprosess der også Dovre og Lesja kommune var aktive sammen med Forsvaret og Fylkesmannen i Oppland, ble det fysiske ryddearbeidet startet opp i 2006.

15000 soldater har gått manngard over hele feltet, mange steder i flere runder, og har hentet opp 15000 blindgjengere og over 500 tonn med metallskrot. Det er også brukt spesialtrente hunder og ny søketeknologi på deler av området.

Veier og bygg i feltet er fjernet, og store områder er revegetert, f.eks. den såkalte HFK-sletta. 47000 vierplanter er satt ut i feltet for å bidra til rask revegetering av skader i området.

Samlede kostnader for ryddearbeidet nærmer seg 600 millioner kr., og forsvarsministeren sammen med miljøvernminister Sveinung Rotevatn var enige om at dette var vel anvendte penger for storsamfunnet, og et arbeid alle kan være stolte av. "Villreinen har fått tilbake et område større enn Oslo by, og det vil kunne være en inspirasjon også for andre prosjekter i Norge som er på trappene", uttalte miljøvernministeren.

Gardister, sangeren Ingeborg Dalheim, og småtroll fra Dovre skole var med å sette farge på første del av markeringen på Hjerkinn, som foregikk på Viewpoint Snøhetta. Deretter var det kaffeservering i telt på parkeringsplassen, og festmiddag på Hjerkinnhus om kvelden.

Ordfører Astrid Skomakerstuen Ruste gratulerte med vel utført ryddejobb Inge Angård