"På tur i Dovre" med turappen ut.no

Turmulighetene i Dovre er mange, men ikke alle vet hvor de skal gå eller sykle. Derfor registrerer Dovre kommune i sommer en rekke turer på www.ut.no - DNT sin digitale turplattform.

For oss som bor i distriktet er det neppe vanskelig å komme seg ut på tur i skog, fjell og mark. Men for turister og tilreisende er det ofte en utfordring å finne den riktige stien, med den riktige vanskelighetsgraden og med passende lengde - og ikke minst startpunktet for turen.

I de siste årene har det dukket opp en rekke digitale løsninger - turapper - som gjør registrering av turmuligheter og planlegging og gjennomføring av turer mye enklere. Dovre kommune har satset på turappen til Den Norske Turistforening, ut.no, som er en av Norges mest utbredte, gratis å bruke, og der det allerede ligger registrert en rekke turer og opplevelser i distriktet. På www.ut.no har vi opprettet gruppa Dovre kommune. Vi registrerer turer fortløpende, og per dato ligger det 22 turer der - både fotturer og sykkelturer. Turene som er valgt først, er turer som allerede er GPS-sporet. Disse inkluderer bl.a. merkede turer i Grimsdalen, rundt Mehø, Dovre Historielag sine merkede turer nede på Dovre, samt flere sykkelturer i distriktet, bl.a. "Tour de Dovre ".

Når kommunen registrerer turer må vi kvalitetssikre traseene, sjekke om turene kommer i konflikt med vernebestemmelser, samt evt. avklare med grunneiere. Det betyr at det er noen turer vi ikke kan registrere, men som kanskje er registrert av private eller av DNT. For å se turene vi har lagt ut, gå inn på www.ut.no, skriv Dovre i søkefeltet og velg gruppa Dovre kommune. Lenke til turene ligger i sommer med egen knapp på kommunens webside (Turer i Dovre - ut.no). Driver du reiselivsbedrift eller har folk på besøk i sommer, fortell gjerne om turmulighetene på ut.no.

Ansvarlig for prosjektet i kommunen er Steinar Tolf Jacobsen - steinar.tolf.jacobsen@dovre.kommune.no

Steinar Tolf Jacobsen
Næringskonsulent