Orientering angående brann- og beredskap sitt vedtak i forhold til brannsikkerhet på Fredheim

Dovre kommune har helt siden tilsynet fra Brann og beredskap ble gjennomført i januar 2023 arbeidet med å lukke de påpekte avvikene, og det vil vi fortsette med inntil alt er i orden.

Det er bla gjennomført ;

• utskifting av lysarmatur og andre utbedringer på el.anlegget
  • utbedring/tetting av branncellevegger og brannseksjoneringsvegger
  • branndører er gått over og justert/utbedret
  • nye rutiner er innført; bl.a. ekstra utsjekk av avdelinger på kveld/natt mtp brannrisiko

Avvikene fra 2013 er stort sett lukket. Ny kunnskap har gjennom årene avdekket at avvikene har vært mer omfattende enn tidligere kjent.

Fredheim omsorgssenter ble bygget etter byggeforskrift av 1997. Det er andre krav til bygg som blir bygd i dag. Bl.a. er det andre krav til ventilasjonsanlegg mtp brannsikkerhet/røykspredning, og det er for sykehjem i dag krav til automatisk slokkeanlegg. Nye krav til bygg/reviderte byggeforskrifter har ikke tilbakevirkende kraft. Det er likevel både fornuftig og nødvendig å løfte sikkerhetsnivået på Fredheim.

Når det gjelder 2.etg med bla møterom, arbeidsrom, fotpleie, frisør og fysioterapi som har fått bruksforbud: Aktivitetene vil inntil videre bli flyttet/nye rutiner iverksettes.

Når det gjelder avbøtende tiltak i hele bygget mht påpekte tekniske- og bygningsmessige forhold, vil kommunen trekker fram følgende arbeid:

• Forsterket bemanning mht nattevakt er iverksatt.
  • Evakueringsanalyse gjennomføres.
  • Økt øvelsesintensitet og metode gjennomføres.
  • Planlagt anbud for slukke-, brannalarm- og ventilasjonsanlegg er utarbeidet gjennom det siste året(etter tilsynet i januar 2023), og vil bli lagt ut i løpet av kort tid."