Fordeling av årets kulturmidler

Det er positivt med mange søkere til midler til musikk, dans og idrett i kommunen! På kommunestyremøtet 17.6. ble fordelingen av årets midler vedtatt.Illustrasjonsfoto.

Kommunens kulturmidler er delt inn i to søkerkategorier; idrett, og musikk, dans og andre. I 2019 har budsjettet for kultur og idrett fått en ufordelt innsparing på kr. 90 000,-, og dette påvirker årets fordeling av midler.

Seks søkere får idrettsmidler

I budsjettet for kultur og idrett er det satt av kr. 197 000,-, som skal fordeles til idrettsarbeid, hvorav kr. 30 000,- i år er omdisponert til prosjektet « Full deltakelse for alle». Her skal det arbeides fram modeller for samhandling kommune og frivillig sektor for å øke kultur- og fritidsdeltakelse for alle.

I alt sju idrettslag og organisasjoner som driver med fysisk aktivitet søkte om midler i idrettskategorien. Mildlene ble så vedtatt fordelt på seks søkere. Midlene deles inn i medlemstilskudd, grunntilskudd og aktivitetstilskudd med tilhørende kriterier.

Årets idrettsmidler fordeler seg følgende:

Barn og unge prioriteres

Til fordeling i budsjettet for kultur og idrett er det satt av kr. 100 000,- som skal gå til aktivitet innenfor musikk, dans og andre kulturaktiviteter. Midlene fordeles som grunntilskudd, medlemstilskudd og prosjekttilskudd. I alt 17 organisasjoner og grupperinger som driver aktivitet innen kulturfeltet har søkt om kulturmidler i år, og av disse søkte sju om prosjektmidler.

Også her må ulike kriterier fylles, og innenfor fordelingen av prosjektmidler har aktiviteter for barn og unge fått høyest prioritet. Det er også tatt hensyn til søkernes inntektsgrunnlag eller muligheter for å søke på midler gjennom andre ordninger.

Årets kulturmidler fordeler seg følgende: