Flyktningsituasjonen på grunn av krigen i Ukraina

Et svært stort antall mennesker, mest kvinner og barn, har flyktet til nabolandene rundt Ukraina. En vil måtte forvente en økt flyktningestrøm også til andre land i Europa, også til Norge. Statlige myndigheter arbeider med å bygge opp et apparat for å ta imot de som kommer til Norge.

I Innlandet er det Statsforvalteren som har koordineringsansvaret, både mot statlige myndigheter inkl. UDI, men også ut mot kommunene.

For at vi skal kunne samordne innsatsen og at Statsforvalteren skal kunne støtte kommunene i å ta imot de som kommer fra Ukraina på en god måte, er kommunene bedt om å komme med estimater på hvor mange som kan tas imot i hver av kommunene i Innlandet - og om det finnes bygninger som kan brukes til mottak. Det kan være aktuelt å ta imot fordrevne både på kort sikt og på lengere sikt.

Dovre kommune har allerede mottatt noen lokale innspill på tilgjengelige husrom, men vi ønsker å få flere. Vi ber om at de som har innspill, kan melde dette til:

Oppvekstsjef Arild Killi

E-post: arild.killi@dovre.kommune.no

Mobil: 906 55 459 (sentralbord: 61242100)