Endring av betalingsterminer for kommunale avgifter fra 01.01.2024

Politikerne i Dovre har utfordret administrasjonen angående muligheten for å endre antall faktureringsperioder for eiendomsskatt og kommunale utgifter fra 6 til 12, slik at utgiftene for befolkningen blir bedre fordelt gjennom året.

Fra og med 01.01.2024 vil Dovre kommune innføre månedlig fakturering av kommunale avgifter og eiendomsskatt. Dette gjelder med unntak for eiendommer med årlig beløp under kr. 1200 - , som vil motta årlig faktura i juni med forfall i juli.

Selv om det nå blir 12 terminer, betyr ikke dette at beløpet på alle 12 terminene blir likt.

Vannmåleroppgjøret for det foregående året vil bli gjennomført på den andre terminen med forfall i mars. Denne fakturaen vil også inkludere akontobeløp for januar. Dette medfører at fakturaen for den andre terminen ikke vil være lik resten av terminene i løpet av året. Beløpet vil variere basert på deres vannmåler forbruk, pluss/minus differansen mellom reelt forbrukt vann og forskuddsbetalingen.

Det er ingen valgfrihet for kundene om de ønsker annen terminbetaling enn det som er nevnt ovenfor.

Kommunalt vedtak av 26.01.2023   Endring av betalingsterminer for kommunale avgifter (PDF, 92 kB)