Koordinasjon

Koordinasjon omfatter evnen til samordning av kroppsbevegelser i forhold til hverandre og omgivelsene.  Koordinasjonsvansker hos barn viser seg i utførelsen av både fin- og grovmotoriske oppgaver. De kan ha problemer finmotoriske oppgaver som å kneppe knapper, kle på seg, bruke bestikk, tegne og skrive. En kan også ofte se at å løpe, hoppe, gripe og kaste ball er vanskelig. Slike motoriske vansker blir ofte tydeligere når barna er i skolealder, fordi deres dysfunksjon får større innvirkning på de daglige motoriske oppgavene (for eksempel skriving, påkledning og idrettsaktiviteter i friminutt)

Det er tilsammen seks koordinative egenskaper:

  • Balanse
  • Rytme
  • Reaksjonsevne
    • Evnen til å fange opp en stimulus og omsette den til en så rask og hensiktsmessig bevegelse som mulig. Eks: startskudd på 100 meter. Her spiller også syn- og hørselssansens en viktig rolle.
  • Rom-orientering
    • Evnen til å kontrollere bevegelsesretningen i rommet
  • Øye-hånd og øye-fot koordinasjon:
    • Samspillet mellom synet og styring av håndens eller fotens bevegelser