Koordinasjon omfatter evnen til samordning av kroppsbevegelser i forhold til hverandre og omgivelsene. Koordinasjonsvansker hos barn viser seg i utførelsen av både fin- og grovmotoriske oppgaver. De kan ha problemer finmotoriske oppgaver som å kneppe knapper, kle på seg, bruke bestikk, tegne og skrive. En kan også ofte se at å løpe, hoppe, gripe og kaste ball er vanskelig. Slike motoriske vansker blir ofte tydeligere når barna er i skolealder, fordi deres dysfunksjon får større innvirkning på de daglige motoriske oppgavene (for eksempel skriving, påkledning og idrettsaktiviteter i friminutt)
Det er tilsammen seks koordinative egenskaper:
- Balanse
- Rytme
- Reaksjonsevne
- Evnen til å fange opp en stimulus og omsette den til en så rask og hensiktsmessig bevegelse som mulig. Eks: startskudd på 100 meter. Her spiller også syn- og hørselssansens en viktig rolle.
- Rom-orientering
- Evnen til å kontrollere bevegelsesretningen i rommet
- Øye-hånd og øye-fot koordinasjon:
- Samspillet mellom synet og styring av håndens eller fotens bevegelser