Verdig minnemarkering for de gruveansatte på Tverrfjellet

Dovres ordfører, Oddny Garmo, talerSur vind, yr og 5-6 plussgrader hindret ikke at mellom 70-80 tidligere gruveansatte fant veien til parkeringsplassen på Tverrfjellet for å markere 50-årsdagen for åpningen av Tverrfjellet gruver.

I går, den 12. juni, var det 50 år siden Tverrfjellet gruver ble offisielt åpnet av daværende kronprins Harald. Gjennom 25 års drift, frem til 1993, bidro gruvedriften med store verdier til det norske samfunnet. På det meste arbeidet 450 mennesker ved gruvene. Noen ofret livet i gruvene.

Det var de tidligere gruvearbeiderne og gruveansatte som kommunene Dovre, Folldal og Oppdal ønsket å hedre gjennom minnemarkeringen på Tverrfjellet og sammenkomsten etterpå ved gruvemuseet i Folldal. Oppe på parkeringsplassen på Tverrfjellet var det pyntet, og det var satt opp plakater og informasjon om gruvedriften. Den gamle pendlerbussen, som gikk mellom Folldal og Hjerkinn under gruvetiden, var også tilstede. Før de tre ordførere talte, ble det markert et minutts stillhet for de som omkom ved gruvene. Etter at ordførerne hadde sagt sitt, fortalte et tidsvitne om forholdene ved gruvene for 40-50 år siden. Til slutt ble en flott minneplakett avduket av den tidligere gruveingeniøren Milosh Motys fra Oppdal, som selv arbeidet 25 år ved gruvene, og som også var initiativtaker til minnemarkeringen. Minneplaketten skal monteres opp ved informasjonspunktet, på høyre side, ca. 200 meter oppover turveien til viewpoint Snøhetta.

Etter seansen på Tverrfjellet forflyttet alle seg til Folldal gruvemuseum, der det ble servert gruvesuppe, kaffe og kaker og vist "gruvefilm" fra 1969. Utover ettermiddagen gikk praten livlig blant de tidligere gruveansatte, der noen ikke hadde sett hverandre på flere tiår. Det virket som alle var fornøyde med dagen!