Status for bredbåndsutbygging i Dovre

Det pågår mye fiberutbygging i Nord-Gudbrandsdalen. Prosjektene som fikk støtte i perioden 2018 til 2020 ferdigstilles etter planen alle sammen innen årsskiftet.

Desverre vil det alltid skje ting som ligger utenfor utbygger sin kontroll og som påvirker framdriften. Et godt eksempel er ekstremværet "Hans". I noen områder er mye vann i bakken en utfordring. Vi håper selvsagt at det nå ikke dukker opp flere faktorer som gjør at det blir ytterligere forskinkelser.

I tabellen finner du status på prosjektene i de ulike områdene i Dovre kommune. Det er et nasjonalt mål om at alle husstander innen utgangen av 2025 skal ha tilbud om bredbånd med minst 100 Mbit/s nedlastingskapasitet. Dovre kommune får full dekning på 100 Mbit/s når det som fikk støtte i 2023 er utbygd. Er du fastboende og mener at du ikke har fått tilbud om bredbånd eller ikke bor i ett av områdene som i dag er under utbygging eller på utlysning, ta kontakt med kommunen.

Eidsiva Bredbånd -prosjekter med støtte fra 2018

Prosjektnavn  EB

Blæstergrend-Toftemo

-

Per september er 24 kunder koblet opp og de kobles opp fortløpende.  Venter på Fjellnett og HS-grøft. Flere bedrifter har også fått fiber i denne utbyggingen.

Global Connect-prosjekter med støtte fra 2019 og 2020

Prosjektnavn - anbud

Prosjektnavn - HN

Dovreskogen

SDU Rudilykkja - Haugen

Litt etter fremdriftsplanen, men hentes inn igjen. Første kunder kobles etter planen opp ila september.

Rosten

Sel

Eidsiva Bredbånd -prosjekter med støtte fra 2021

Prosjektnavn  EB

Dombås nord

Hindåe

Eidefoss Fiber entreprenør.

Planlagt kundeoppkoblinger fra april 2024.

Dombås sør-vest

Nedre Dombås

Eidefoss Fiber entreprenør.

Planlagt kundeoppkoblinger fra april 2024.

Dombås sør

Eidsiva Bredbånd -prosjekter med støtte fra 2022

Sørigard Jøndal

Signert kontrakt med Eidsiva Brebånd

Innvilget støtte til utbygging bredbånd 2023

Hjerkinn

På utlysning Doffin – anbudsfrist 29.9.2023

I Innlandet fylkeskommunes kartløsning kan du se hva status er i ditt område. Du finner kartet her.