Skiltprosjekt "Tour de Dovre"

Skiltingen av sykkelruta Tour de Dovre er nå gjennomført i Dovre kommune - og i Folldal i løpet av kort tid.

Skilting i Grimsdalen A.M. Kaas Den fantastiske sykkelturen rundt Dovrefjellplatået blir stadig mer populær – både på grunn av den spektakulære naturen det sykles i, og ikke minst på grunn av de mange aktivitetene og opplevelsene som tilbys underveis. Bruker man 3-5 dager på den 130 km lange rundturen, kan man bli med på moskus- eller elgsafari, ri på islandshest, bade og fiske i fjellvann, besøke Folldal gruvemuseum eller bare nyte den vakre naturen i fjell og bygd. Underveis kan du bo på koselige fjellstuer og nyte god mat og drikke.

Interkommunalt skiltprosjekt

Tour de Dovre går gjennom Dovre og Folldal kommuner. Tidligere har syklistene fulgt vanlig veiskilting på store deler av ruta. Det var heller ingen skilting underveis som viste at man faktisk befant seg på Tour de Dovre. For å heve kvaliteten på ruta, og dermed gi syklistene en bedre sykkelopplevelse, skilter Dovre og Folldal kommuner Tour de Dovre i 2020-sesongen. Samtidig trekkes ruta i størst mulig grad vekk fra de mest trafikkerte veiene. Tilsammen produseres og utplasseres det ca. 200 nye skilt – en jobb som arbeidsmarkedsbedriften Dovre Vekst utfører for kommunene.

Støtte fra Innlandet Fylkeskommune

Innlandet Fylkeskommune ønsker å bidra til å styrke reiselivet i regionen, spesielt innenfor aktivitets- og opplevelseturisme. De mener Tour de Dovre er et godt prosjekt med stort næringsmessig potensial, og de har derfor gitt økonomisk tilskudd til skiltprosjektet. Dovre og Folldal kommuner takker for støtten. Kommunene takker også grunneiere og fylkeskommunen for tillatelser til skilting. (Foto: A.M. Kaas)

Steinar Tolf Jacobsen
Næringskonsulent