Minnemarkering Tverrfjellet gruver

Fra åpningen Tverrfjellet gruver 12. juni 1969 Borregaard/Musea i Nord-Østerdal

I anledning 50-årsdagen for den offisielle åpningen av Tverrfjellet, inviterer Dovre, Oppdal og Folldal kommune til minnesmarkering den 12. juni kl. 12.00 ved parkeringsplassen på Tverrfjellet.

Gruvene på Tverrfjellet ved Hjerkinn i Dovre kommune åpnet i 1969 og var i sin tid blant de mest moderne i Skandinavia, og den største råmalmprodusenten i Norge. Nesten 650 000 tonn råmalm ble hentet ut årlig. I tillegg ble det tatt ut hele 990 kilo gull og 125 tonn sølv fra gruvene. Gjennom 25 års drift bidro gruvedriften med store verdier inn i det norske samfunnet, og på det meste arbeidet 450 mennesker her. Tverrfjellet gruve ble nedlagt i 1993, og i dag er det få spor etter gruvedriften som kan bidra til å videreformidle gruvehistorien og arven etter de som jobbet der.

Tanken om et minnesmerke på Hjerkinn kommer fra gruveingeniøren Milosh H. Motys fra Oppdal, som selv arbeidet i Tverrfjellet gruve gjennom hele driftsperioden på 25 år. Utgangspunktet hans var et sterkt ønske om å fortelle neste generasjoner om den viktige gruvedriften på Hjerkinn, og at noen ofret liv og helse for å grave frem den verdifulle malmen.

Kommunene Dovre, Oppdal og Folldal mener derfor tiden er inne for å hedre de som arbeidet ved Tverrfjellet gruve med et minnesmerke og en verdig markering den 12. juni 2019 - på 50-årsdagen for åpningen av gruvene.

Arrangementet oppe på Tverrfjellet starter kl. 12.00 og er åpent for alle. Tidligere gruvearbeidere som ønsker å delta på treff på gruvemuseet i Folldal i etterkant av minnemarkeringen, bes ta kontakt med Steinar Tolf Jacobsen, Dovre kommune, tlf. 97077039.