Kronprinsparets besøk i Dovre kommune tirsdag 17. september

Elever fra Dovre- og Dombås skule kom godt kledd og med norske flagg, klare til å ta i mot Kronprinsparet som ankom parkeringsplassen ved Viewpoint Snøhetta. Mange forventningsfulle barn fikk også hilse på Kronprinsparet ved mottakelsen.

Tidlig tirsdag morgen spottet vi en moskus med kalver i nærheten av gangstien til utkikkspunktet. En stund så det ut til at vi måtte legge om ruta for dagen, men rett før de kongelige kom, flyttet moskusen på seg.

Programmet gikk som planlagt. Kronprinsparet og publikum koste seg på Dovrefjell, i frisk luft og i fine høstfarger.

Kronprinsparet gikk turen i følge med Fylkesmann Knut Storberget, ordfører Oddny Garmo og visepolitimester Arne Hammersmark, Dovre Ungdomsråd v/ Runi Arnekleiv, Sebastian Nyløkken Nerland, Christoffer Hole Storhaug og Norsk Villreinsenter nord v/Raymon Sørensen og Heidi Vognild

Underveis på turen kom Martin og Kirsti Hjerkind ridende til hest, og informerte om fjellstuene på Dovrefjell. De fikk også møte leder av pilegrimssenteret Hans- Jacob Dahl og prosjektleder for Kongevegen over Dovrefjell; Marit Johansson.

Ved Viewpoint fikk de informasjon om bygget med utsikt mot Snøhetta og tilbakeføring av skytefeltet ved På Skovli Henriksen fra forsvarsbygg.

De fikk servert et utvalg lokal mat og Dovre ost av Hageseter - og Furuhaugli turisthytter v/ Guri Ruste og Stein Pedersen.

På utsiden tilbrakte de tid med skolebarna som nøt nisten sin. De fikk gode samtaler med barna om hva de liker å gjøre på fritiden mm. og noen var heldige å få en klem av Kronprinsessen.

Nede ved parkeringsplassen ble Kronprinsparet tatt i mot av troll i fri utfoldelse, lekende og leende trollunger. Trollene var dansere fra LesjaDovre danseteam i alder 11- 13 år.

Programmet ble avsluttet med kulturelle innslag; DÅM og 7. klasse ved Dombås skule, Kulturskolen v/ Serena og Estin, og LesjaDovre danseteam- Showteam. Kronprinsen holdt tale og Kronprinsparet fikk overrekt Dovre votten av Einar Dalen Sveen og Hedda Rindal Hanslien.

Vi står her midt i eventyret, midt i det mest grunnfestede i vår identitet og vårt lands historie. Grunnloven vår ble til og med forseglet med Eidsvoll-mennenes ed til hverandre: «Enige og tro til Dovre faller», sa kronprinsen i sin tale.

Dovre kommune takker alle involverte i programmet for godt samarbeid, og for god innsats med å gjøre denne dagen minnerik for alle besøkende.

For mere info om Kronprinsparets fylkestur og bilder fra besøket på Dovrefjell; se denne linken fra Det norske kongehus: https://www.kongehuset.no/nyhet.html?tid=172925&sek=26939