Jubileumsprogram Dovrebanen 100 år

Program for Dovrebanen 100 år

Feiringen av Dovrebanen sitt 100-årsjubileum nærmer seg!

Den 17.-18. september kjører Bane NOR jubileumstoget, med damplokomotiv og gamle, restaurerte vogner, på strekningen Dombås-Støren-(Trondheim). På toget vil det være inviterte gjester, med H.K.H. Kronprins Haakon i spissen. I løpet av jubileumshelgen og dagene rundt, gjennomføres det en rekke arrangementer og aktiviteter, spesielt ved stasjonene på Dombås, Hjerkinn, Oppdal, Berkåk og Støren. Hver kommune på strekningen har utarbeidet egne program for feiringen. Bane NOR har også egne arrangementer, bl.a. den offisielle jubileumsmarkeringen på Hjerkinn stasjon den 17. september kl. 11-13, som er åpen for alle. Programmet for hele jubileumsstrekningen settes opp av Bane NOR og kommer i Vigga 9. september.

I Dovre har vi satt sammen et variert jubileumsprogram, med aktiviteter fra torsdag den 16. til onsdag den 22. september. På grunn av den usikre koronasituasjonen, må vi legge opp til mindre arrangementer med antallsbegrensninger. På togfrokosten på Dombås stasjon den 17. september, vil vi kunne kan ta imot og servere 150 personer, i tillegg Bane NOR sine inviterte gjester.

Vi håper du har anledning til å bli med på noe av det som skjer, og ønsker spesielt de som har jobbet ved jernbanen velkommen!

Under finner du mer informasjon om arrangementene i Dovre kommune.

Torsdag 16/9 kl. 10.00-12.00 Trollet Tambar. Aktiviteter for barnehage og småskolen på biblioteket på Dombås. Basert på bøkene for små barn om Trollet Tambar av Tor Åge Bringsværd og Lisa Aisato.

Torsdag 16/9 kl. 12.00-14.00 Skolemesterskap i "jernbaneslusking" i Minneparken. Aktivitetsløype for 5.-7. klasse, der de får prøvd seg som "jernbaneslusker" anno 1921. I samarbeid med Korsvoll Maskin AS. Tog-quiz for 3. og 4. klasse.

Torsdag 16/9 kl. 18.00-19.30 "Dovrebanen i mitt hjerte" -  spennende jernbanehistorisk foredrag av Rolf Edvard Torbo, samtaler med tidsvitner, ledet av   Asbjørn Amble, fotofremvisning v/Ola Tovmo?

• Antall plasser 20 - "førstemann til mølla"
  • Påmelding til Berit Fiksdahl: berit.fiksdahl@dovre.kommune.no eller på sms til 474 54 481
  • Gjeldende smittevernregler

Torsdag 16/9 kl. 19.00-20.30 Konsert i Lokstallen på Hjerkinn - Gruppa "Oktetten" har trommet sammen utøvere fra flere kommuner langs Dovrebanen til denne konserten, som holdes i jernbanehistoriske omgivelser.

• Kun forhåndssalg av billetter, max. 150 pers.. Billett kr. 150,-  betales med VIPPS til 94425101 eller til konto 4266 38 39335
  • Parkering på vestsiden av stasjonsområdet, se parkeringsanvisninger fra Hjerkinn-krysset.
  • Ta med egen stol.
  • Gjeldene smittevernregler

Fredag 17/9 kl. 08.15-09.30 Togfrokost på Dombås stasjon/farvel til jubileumstoget - Dovre kommune inviterer til togfrokost før jubileumstoget tøffer videre mot Hjerkinn. H.K.H. Kronprins Haakon deltar. Dovre bygdekvinnelag står for mat og servering, i samarbeid med Tine Meieriet Dovre, Dombås Musikkforening og Dovre spelemannslag underholder. Taler og fanfare før togavgang, ca. kl. 09.30.

• Antallsbegrensning på 150 personer pga. smittevern, i tillegg til Bane NOR sine offisielle gjester
  • Navneregistrering ved ankomst. Kom gjerne i god tid!
  • Parkering ved Sentralplassen
  • Ta gjerne med egen stol
  • Gjeldene smittevernregler, pass på avstand

Fredag 17/9 kl. 11.00-13.00 Bane NOR sin offisielle jubileumsmarkering på Hjerkinn stasjon. H.K.H. Kronprins Haakon tas i mot. Offisielle taler og markeringer, kulturinnslag ved kulturskolen, Dombås musikkforening og DÅM. Lunsjservering. Arr. Bane NOR.

• Antallsbegrensing, foreløpig ikke tallfestet
  • Parkering på anviste plasser, parkering på Hjerkinnhus v/Frich's, parkering langs Hjerkinnhusvegen ikke tillatt.
  • Gjeldene smittevernregler
  • Ta gjerne med egen stol

Fredag 17/9 kl. 14.00-15.30 Arkitekturforedrag i ventehallen på Hjerkinn stasjon. "Arneberg og Gudbrandsdalen" v/prof. Erik Fenstad Langdalen. Stasjonene er viktige kulturminner etter den kjente arkitekten Arnstein Arneberg. Foredraget starter etter at den offisielle jubileumsmarkeringen på stasjonen er avsluttet. Arr. Astrid Sæther, Ragnhild Hovengen, Greta Talleraas.

• Ingen påmelding, navneregistrering ved inngangen
  • Antallsbegrensning
  • Gjeldende smittevernregler

Søndag 19/9 kl. 12.00-14.00 Oppdag Grønnbogen Pukkverk! Pukkverket var viktig i byggingen av Dovrebanen, og det leverer fortsatt pukk, grus og stein til jernbanen. Korsvoll Maskin AS drifter anlegget, og Ola Håkon Korsvoll og Dovre kommune inviterer til omvisning og historiefortelling. Se anleggsbrakke med gamle jernbaneredskaper og foto fra gamle dager. Utendørs "utstilling". Enkel servering.

• Oppmøte ved øvre planovergang v/Grønsetervegen. Ca. 800 meter lett spasertur innover til pukkverket.
  • Navneregistrering
  • Gjeldende smittevernregler

Onsdag 22/9 kl. 19.00 Tog-quiz på Jetta kafeteria på Dovre. Quizmaster Thor Bj. Staff og Jetta kafeteria inviterer til quiz med Dovrebanen/jernbanen som hovedtema. Quiz starter kl. 19.30. Følger vanlig opplegg for Jetta-quiz, inngang kr. 25,-. I samarbeid med Dovre kommune.

• Max. 15 lag a fire personer
  • Navneregistrering ved ankomst
  • Gjeldende smittevernregler
  • Juks straffes med "buksevann"