Bli med Kronprinsparet på tur til Viewpoint Snøhetta tirsdag 17. september

Kronprinsparet, H.K.H. Kronprins Haakon og H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit, besøker Dovre kommune den 17. september 2019. Turen er lagt til Viewpoint Snøhetta på Hjerkinn.

Dovre kommune er Kronprinsparets første stopp på fylkesturen, som omfatter alle de seks kommunene i Nord-Gudbrandsdal.

Kronprinsparet med følge ankommer Hjerkinn og Tverrfjellet parkeringsplass kl. 11.00.

Publikum bes komme før kl. 10.45, og blir anvist til parkeringsplasser.

Kronprinsparet tas i mot ved portalen opp til viewpoint SNØHETTA av Fylkesmannen, ordfører Oddny Garmo, politimester, Dovre Ungdomsråd, repr. fra Norsk Villreinsenter Nord. Kort informasjon ved Raymond Sørensen, daglig leder ved Norsk Villreinsenter Nord

Kronprinsparet m/følge vandrer oppover turstien mot viewpoint SNØHETTA. Informasjon ved de forskjellige steinhellene, bl.a. av Martin Hjerkind og Kirsti Vik Hjerkind (historien om fjellstuene på Dovrefjell), pilegrimsprest Hans-Jacob Dahl forteller om pilegrimsleden og pilegrimstradisjonene på Dovrefjell, og prosjektleder for «Kongevegprosjektet»», Marit Johansson, forteller om restaureringsprosjektet på den gamle Kongevegen over Dovrefjell.

Inne på viewpoint blir det enkel servering for de kongelige, og det informeres om verneområdene og tilbakeføringen av Hjerkinn skytefelt.

Etter at programmet på viewpoint er over, vil Kronprinsparet lede an på turen ned til parkeringsplassen.

Etter vandringen gjennomføres et kort og variert kulturprogram fra scene ved parkeringsplassen, med innslag fra Kulturskolen, LesjaDovre Danseteam, og DÅM m/en klasse fra Dombås skole. Herfra vil også Kronprinsparet holde sin tale til folket. Etter kulturprogrammet vender gjestene nesene vestover mot Lesja, der lesjingene står klare til å ta i mot.

Slottet har et ønske om at Kronprinsparets tur skal være en møteplass der de kan treffe og snakke med innbyggere, spesielt barn og unge. Skolene blir derfor invitert til arrangementet. Vi håper også at mange dovringer tar turen til Hjerkinn denne formiddagen. Kle dere gjerne opp i turklær, og ta med niste, sitteunderlag/ stol, og norske flagg. Vi satser på strålende høstvær, og at fjellet, ikke minst «majestetiske» Snøhetta, fremstår i all sin prakt.

Program for dagen

Viewpoint Snøhetta tirsdag 17. september 2019, 11:00 - 13:30

Kronprinsparet, H.K.H. Kronprins Haakon og H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit, besøker Dovre kommune tirsdag17. september 2019.

Vi håper publikum får en fin dag på fjellet med Kronprinsparet og ber samtidig alle om å følge anvisninger underveis i arrangementet.

11.00 Kronprinsparet ankommer parkeringsplassen.

11.02 Informasjon fra Villreinsenteret til Kronprinsparet med følge.

11.08 Turen til Viewpoint Snøhetta starter. Publikum følger bak Kronprinsparet oppover langs gangstien, det blir noen korte stopp underveis. Viktig at ingen går forbi Kronprinsparet på turen.

11.55 Kronprinsparet med følget ankommer Viewpoint Snøhetta.

12.00 Kronprinsparet med følge er inne i bygget, mens publikum koser seg utendørs, med niste og kan sette seg ned i området rundt.

12.17 Kronprinsparet kommer ut og tilbringer tid med publikum.

12.25 Turen går tilbake til parkeringsplassen. Viktig at ingen går forbi Kronprinsparet på vei ned.

13.00 Kulturinnslag og taler på parkeringsplassen.

Introduksjon av Ordfører i Dovre kommune, Oddny Garmo.

DÅM, Kjell Marius Snipen og Øystein Haugan og 7. klasse ved Dombås skole.

Lesja og Dovre kulturskole, v/ Serena Habtom og Estin Rusten Bergdomås

Tale v/ Kronprinsparet.

Lesja og Dovre danseteam v/ Eivor Rusten Bergdomås, Kaja Dalum Bakkhaug, Inga Selsjord og Kristine Tøndel Rundtom.

13.30 Arrangementet er slutt.